Black Friday – ce este, cum a aparut si cum functioneaza in mediul online

Black Friday – ce este, cum a aparut si cum functioneaza in mediul online

0 Shares
0
0
0

Vinerea Neagra este un termen colocvial pentru Vinerea dupa Ziua Recunostintei, in Statele Unite. In mod traditional, marcheaza inceputul sezonului de cumparaturi de Craciun. Multe magazine ofera produse promovate la preturi reduse si adesea isi deschid usile foarte devreme, uneori chiar de la miezul noptii sau chiar de Ziua Recunostintei.

Vinerea neagra a fost in mod obisnuit cea mai aglomerata zi de cumparaturi a anului din Statele Unite din 2005.

Originea termenului Black Friday

Cea mai veche utilizare cunoscuta a termenului de „Vinerea Neagra” pentru a se referi la ziua de dupa Ziua Recunostintei a avut loc in jurnalul Factory Management and Maintenance, din Noiembrie 1951 si 1952. Aici, termenul se referea la practica des folosita in acea vreme, ca muncitorii sa se “imbolnaveasca” subit a doua zi de Ziua Recunostintei, pentru a putea avea un sfarsit de saptamana de patru zile. Cu toate acestea, aceasta utilizare nu pare sa fi prins.

Aproximativ in aceeasi perioada, termenii „Vinerea Neagra” si „Sambata Neagra” au ajuns sa fie folositi de politia din Philadelphia si Rochester pentru a descrie aglomeratia si congestionarea traficului care insotea inceputul sezonului de cumparaturi de Craciun.

In 1961, orasul si comerciantii din Philadelphia au incercat sa imbunatateasca conditiile de trafic, iar un expert in relatii publice a recomandat ca rebranding zilele de „Vinerea Mare” si „Sambata Mare” dar acesti termeni au fost uitati rapid.

Cea mai timpurie dovada a expresiei Black Friday isi are originea in Philadelphia, datand din 1961, unde a fost folosita de politie pentru a descrie traficul intens de pietoni si vehicule care avea sa aiba loc in ziua dupa Ziua Recunostintei.

Folosirea expresiei s-a raspandit incet, aparand pentru prima data in The New York Times pe 29 Noiembrie 1975 si care se referea in mod specific la „cea mai aglomerata zi de cumparaturi si trafic a anului” din Philadelphia. Desi a devenit in curand un termen raspandit, The Philadelphia Inquirer a raportat in 1985 ca multi comercianti cu amanuntul din Cincinnati si Los Angeles, inca nu cunosteau termenul.

Pe masura ce expresia a castigat atentia nationala la inceputul anilor 1980, comerciantii care se opuneau utilizarii unui termen derizoriu pentru a se referi la una dintre cele mai importante zile de cumparaturi ale anului, au sugerat o derivatie alternativa: comerciantii cu amanuntul functionau in mod traditional cu o pierdere financiara pentru cea mai mare parte a anului (din Ianuarie pana in Noiembrie) si faceau profit extrem de mare in timpul sarbatorilor, incepand cu ziua de dupa Ziua Recunostintei.

Cand acest lucru a fost inregistrat in evidentele financiare, practicile contabile obisnuite utilizau cerneala rosie pentru a afisa sumele negative si cerneala neagra pentru a afisa sumele pozitive.

Vinerea neagra, conform acestei teorii, este inceputul perioadei in care comerciantii cu amanuntul nu mai erau „pe rosu”, deci cu alte cuvinte, incepeau sa castige substantial din vanzari. Cea mai veche referire publicata cunoscuta la aceasta explicatie apare in The Philadelphia Inquirer din 28 Noiembrie 1981.

De la inceputul secolului 21, comerciantii cu amanuntul din SUA au incercat sa introduca o „Vinere Neagra” cu amanuntul in alte tari din intreaga lume. Comerciantii cu amanuntul din afara SUA au incercat sa promoveze ziua pentru a ramane competitivi cu comerciantii cu amanuntul online din SUA.

Timp de secole, adjectivul „negru” a fost aplicat zilelor in care au avut loc calamitati. Multe evenimente au fost descrise drept „Vinerea Neagra”, desi cel mai semnificativ astfel de eveniment din istoria Americii a fost Panica din 1869, care a avut loc atunci cand finantatorii Jay Gould si James Fisk au profitat de legaturile lor cu Administratia Grant, in incercarea de a domina piata aurului.

Cand presedintele Grant a aflat de aceasta manipulare, a ordonat Trezoreriei sa elibereze o cantitate mare de aur, ceea ce a oprit tentativa acestora si a facut ca preturile sa scada cu 18%. Averi s-au facut si s-au pierdut intr-o singura zi, iar cumnatul presedintelui, Abel Corbin, a fost ruinat.

In deceniile mai recente, comerciantii cu amanuntul la nivel mondial au adoptat termenul si data pentru a-si comercializa propriile produse, de sarbatori.

„Joia Neagra”

Joia Neagra, Walmart

Timp de multi ani, comerciantii au impins orele de deschidere de Vinerea Neagra din ce in ce mai devreme, ajungand in cele din urma la miezul noptii, inainte de a deschide in seara de Ziua Recunostintei. In 2009, Kmart a deschis la ora 19:00 de Ziua Recunostintei, pentru a le permite cumparatorilor sa evite traficul de Vinerea Neagra si sa se intoarca acasa la timp pentru a cina cu familiile lor.

Doi ani mai tarziu, un numar important de retaileri au inceput sa deschida la ora 20:00 sau ora 21.00, in ceea ce a devenit cunoscut drept „Joia Neagra”. In anii urmatori, alte magazine au urmat aceasta tendinta, deschizandu-se din ce in ce mai devreme de Ziua Recunostintei sau ramanand deschise toata ziua, incepand cu primele ore ale diminetii. Unele surse de vanzare cu amanuntul si media au folosit in schimb termenii „Joia gri” sau „Joia maro”.

Comerciantii cu amanuntul au primit respingere de la unii consumatori cu privire la deschiderea de Ziua Recunostintei. Opozitia cumparatorilor fata de deschiderea magazinelor de Joi include supracomercializarea perceputa a Zilei Recunostintei, fara ca lucratorii din comertul cu amanuntul sa poata petrece astfel timp cu cei dragi (aflati deja in vacanta).

Potrivit Adobe Analytics, cumparaturile online au stabilit un record pentru Ziua Recunostintei in 2020, cu cheltuieli totale de 5,1 miliarde de dolari, cu 21,5% mai mari decat in ​​2019.

Vinerea Neagra in Romania

Vinerea Neagra in Romania

Conceptul a fost importat in Romania de eMAG si Flanco in 2011 si a devenit din ce in ce mai important, de la an la an. Cei doi mari retaileri au raportat cele mai mari vanzari de Black Friday in 2014. eMAG a vandut produse in valoare de aproximativ 37 de milioane de euro, in timp ce vanzarile Flanco au totalizat 22 de milioane de euro. Din acel moment, sute de comercianti cu amanuntul si-au anuntat participarea la campania din urmatorul an – 2015.

In 2015, 11 milioane de romani spuneau ca au auzit de Black Friday, reprezentand 73% din segmentul tinta de 15 milioane de oameni. In fiecare an, milioane de romani planuiesc sa cumpere ceva la cel mai mare eveniment de cumparaturi al anului. In Romania, Black Friday este cu o saptamana inainte de Black Friday din SUA.

Vinerea Neagra online

Unele magazine online investesc multi bani in campanii promotionale pentru a genera mai multe vanzari si pentru a genera trafic catre magazinele lor. Cu toate acestea, ei uita adesea de sarcinile mari de trafic pe care le vor experimenta site-urile lor. Potrivit Retail Gazette, „O serie de site-uri web ale unor mari retaileri s-au prabusit, deoarece nu au reusit sa faca fata cresterii traficului de Vinerea Neagra”…

Acest lucru subliniaza doar faptul ca unii retaileri nu au luat masurile necesare pentru a se pregati pentru Vinerea Neagra. Nepregatirea pentru varful de trafic poate cauza performante slabe, timp de nefunctionare a site-ului si, in cele din urma, pierderi de venituri pentru comerciantii cu amanuntul. O astfel de neglijenta are ca rezultat daune uriase aduse reputatiei unui anumit magazin.

Site-uri cu sfaturi de publicitate

Unele site-uri web ofera informatii despre ofertele speciale pentru ziua de dupa Ziua Recunostintei, cu pana la o luna in avans. Listele text ale articolelor si preturilor sunt de obicei insotite de imagini ale circularelor publicitare reale. Acestea sunt fie divulgate de persoane din interior, fie eliberate in mod intentionat de marii retaileri pentru a oferi consumatorilor informatii si pentru a le oferi timp sa planifice.

In ultimii ani, unii comercianti cu amanuntul (inclusiv Walmart, Target, OfficeMax, Big Lots si Staples) au sustinut ca reclamele pe care le trimit inainte de Black Friday si preturile incluse in acele reclame sunt protejate prin drepturi de autor si sunt secrete comerciale.

Unii dintre acesti comercianti cu amanuntul au folosit sistemul de eliminare al Digital Millennium Copyright Act, ca mijloc de a elimina listele de preturi ofensive.

Aceasta politica poate proveni din teama ca concurentii vor reduce preturile, iar cumparatorii pot compara aceste preturi. Valabilitatea reala a afirmatiei conform careia preturile formeaza o opera protejata de autor este incerta, deoarece preturile in sine (desi nu reclamele) ar putea fi considerate un fapt, caz in care nu ar primi acelasi nivel de protectie ca o lucrare protejata prin drepturi de autor.

Tendinte de consum in alte tari

Tendinte de consum in alte tari

Dupa cum era de asteptat, alte tari care participa la Black Friday au vazut tendinta de a trece de la cumparaturile de Black Friday in magazinele fizice, la cele din online. Acest lucru este evident in special in Israel, Europa si Canada.

Black Friday este cea mai mare zi de cumparaturi din Canada, depasind Cyber ​​Monday cu 11%. La fel ca in Statele Unite, cel mai mare procent din achizitiile consumatorilor se afla in electronice. A doua categorie de cumparare ca marime, una care a devenit din ce in ce mai populara pentru cumpararea online – este imbracamintea.

Acest lucru este important de remarcat, deoarece hainele au fost intotdeauna cumparate in principal din magazin. Incepand cu 2019, a existat un numar aproximativ egal de cumparatori care au accesat ofertele de Black Friday online dar si in magazine fizice.

0 Shares
You May Also Like